cviceni2_big

Už asi víte, že cvičení Vám může pomoci udržet Vaše tělo v kondici, ale možná jste si nikdy neuvědomili, že stejné je to i se zrakem.

Ať máte zrak perfektní nebo trpíte symptomy nějaké oční choroby, cvičení může být pro Vás prospěšné. V následujícím textu se dočtete o specifických problémech, u nichž každá návštěva tělocvičny nebo už jen rychlá chůze může pomoci jako prevence:

VPMD - věkem podmíněná makulární degenerace

Ztráta zraku spojená s přibývajícím věkem (VPMD) může být devastující, protože na ní neexistuje lék. Nicméně výzkumy ukazují, že fyzická aktivita může pomoci Vaše oči před VPMD i s přibývajícími lety ochránit. Jedna studie uvádí, že vyšší dávky cvičení, kokrétně běhání, snižují riziko VPMD. Jiná studie přichází s tvrzením, že aerobic zvyšuje hodnoty tzv. „růstových faktorů“, zvláště jednoho, který se nazývá neurotofický faktor odvozený z mozku  (B.D.N.F.) a přispívá k ochraně funkčnosti a struktury sítnice před degenerací. 

Diabetická retinopatie

Fyzická aktivita může pomoci udržet cukrovku pod kontrolou, což pak zpětně snižuje riziko komplikací jako například diabetická retinopatie, která je v současnosti hlavním důvodem ztráty zraku u dospělých osob v produktivním věku v USA.

Glaukom (zelený zákal)

Prokázal se pozitivní vliv cvičení na snížení nitroočního tlaku a zlepšení prokrvení v sítnici a optickém nervu. Různé studie poukazují zejména na prospěšnost kondičního běhání a vzpírání. Jen buďte pozorní, protože zadržování dechu, které je běžné při vzpírání a józe, může naopak nitroční tlak zvyšovat. Jestli máte obavy, že budete muset začít trénovat jako na triatlon, abyste ze cvičení vytěžili pro Vaše oči maximum, můžete zůstat v klidu. Pravidelný program složený z přiměřeně náročných aktivit Vám bohatě vystačí na dlouhou dobu k tomu, abyste Vaše oči a tělo udrželi zdravé a dobře fungující. Jestliže máte nějaké dotazy týkající se Vaší současné úrovně cvičení nebo máte nějaké pochybnosti ohledně nových tělesných aktivit, promluvte si o tom se svým očním lékařem.

Nic z textu obsaženého v tomto blogovém příspěvku není míněno jako lékařská rada, ani nenahrazuje doporučení zdravotnických odborníků. Máte-li nějaké konkrétní dotazy, informujte se u Vašeho očního specialisty. 

Další blog